Športy vs. E-športy

Športy a elektronické športy majú čo-to spoločné, no v mnohom sa líšia. Predovšetkým však obaja bojujú proti sebe o divákov.

 

Povedať dnes, že sa venujete športom už nemusí znamenať to isté, ako pred polstoročím, prípadne pred dvadsiatimi rokmi. Za všetko sú totiž tak trochu „zodpovedné“ e-športy alebo elektronické športy (prípadne pro gamingové športy), ktoré udelili slovu šport úplne nový a dlho nepoznaný význam.

 

Dnes totiž môže byť za šport považované aj hranie multiplayerových video hier, ktoré od hráčov nevyžadujú podobne veľký fyzický fond ako od tenistov alebo futbalistov, ale iné zručnosti a kvality. Na rozdiel od pojmu „šport“, pojem „e-šport“ ešte nateraz nemá podobne pevný význam a dodnes vedú sa spory čo sem spadá a čo už nie.

 

O čom, naopak, nemôžu byť žiadne spory, je popularita e-športov. Milióny hráčov a desiatky milióny divákov sú realitou a súčasná popularita streamingových platform dennodenne prináša e-športom ďalších nových divákov. Svojou fanúšikovskou základňou sa teda e-šport vyrovnajú „klasickým“ športom s podstatne dlhšou tradíciou.

 

S masívnym a rýchlym nárastom popularity e-športom narastá i popularita ostatných počítačových, respektíve iných hier, pre ktoré je potrebné pripojenie k internetu. Progres zažívajú online kasína ponúkajúce tituly ako Sizzling Hot a po období stagnácie sa k životu prebúdzajú i online pokrové herne.

 

To, v čom nateraz e-športy zaostávajú za klasickými športami je genderová vyváženosť. Podľa údajov z roku 2013, tvoria pri klasických športoch tretinu fanúšikov ženy, pričom pri e-športoch je to ledva šestina. I preto je, napriek nemalému úsiliu, na e-športy nazerané zatiaľ ako na prevažne „mužský“ šport a medzi e-športovcami je len malé percento žien.

 

I z vekového rozloženia fanúšikov by sme našli medzi športami a e-športami rozdiely. Klasické športy viac sledujú ľudia po dovŕšení 35. roku života, kým v prípade e-športov je to naopak a viac ku nim inklinujú mladšie ročníky. E-športy však zažívajú masívny nárast popularity a odhaduje sa, že ich v roku 2020 bude pravidelne sledovať 286 miliónov ľudí, čo je viac než dvakrát viac, než v roku 2015.

 

Veľa však napovie aj to, ako sa bude e-športom dariť v Ázii. Momentálne sú tieto športy predovšetkým doménou európskych krajín, prípadne USA, pričom tento boom ešte do mnohých ázijských krajín nedorazil.

 

Všetko však nasvedčuje tomu, že nasledujúce roky budú patriť práve e-športom, ktoré zrejme budú brať fanúšikom aj klasickým športom. Športy a e-športy sú a budú v trvalom napätí, budú bojovať ako o hráčov, tak aj o divákov a tento súboj, na rozdiel od tých športových, tak skoro neskončí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O autorovi

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*