fbpx

Záujem o samosprávne autobusy do Poľska rastie, na leto môžu byť turistickým hitom

Aktivisti zo spoločenskej iniciatívy „Poľsko-Slovensko-autobusy“ po štyroch rokoch úsilia dosiahli svoj cieľ – Malopoľské vojvodstvo zriadilo prvú samosprávnu cezhraničnú linku na Slovensko, ktorá funguje vo verejnom záujme. Linku dotuje výlučné poľska samospráva. A to napriek tomu, že zabezpečuje aj vnútorné dopravné potreby obyvateľov slovenskej Oravy, ktorí vďaka nej môžu sa konečne dostať zo Suchej Hory do Oravíc alebo z Oravíc do Zuberca.

 

Linka, ktorú zriadila samospráva Malopoľského regiónu zo sídlom v Krakove, premáva na trase: Bukowina Tatrzanska – Zakopané – Kościelisko – Suchá Hora – Oravice – Zuberec – Spálená – Zuberec – Oravský Biely Potok – Oravský Podzámok – Dolný Kubín. Spojenie funguje od novembra 2019 a autobus premáva každý deň. „Je to prvé spojenie, pri ktorým sme využili nový Autobusovy fond, zriadený úradom vlády. Som presvedčený, že linka bude populárna nielen medzi turistmi, ale aj zabezpečí každodenné dopravné potreby miestnym obyvateľom a to zároveň na poľskej, ako aj na slovenskej strane,” – povedal počas slávnostného otvorenia linky vicemaršalek Malopoľského vojvodstva Łukasz Smółka. „Je to jeden z mala príkladov úspešnej spolupráci rôznych partnerov: centrálnej vlády, regionálnej samosprávy a spoločenskej iniciatívy. Malopoľsko je prvým regiónom Poľska, ktoré má vlastnú cezhraničnú linku vo verejnom záujme,” – dodáva Peter Jančovič, predseda dopravnej spoločnosti Eurozebra, ktorá vyhrala výberové konanie na prevádzkovanie linky.

 

Napriek tomu, že Slovenska Republika a Poľsko už od roku 2007 sú spolu členmi Schengenského priesturu, hranica v Tatrách naďalej rozdeľuje. „Je to neuveriteľné, ale Euroregión Tatry a lokálne samopravy za tieto roky nedokazaly vytvoriť spoločný, integrovaný systém verejnej dopravy pre celý Tatranský región. Keď turista prišiel do poľských Tatier vlakom alebo lietadlom (cez krakovské letisko) a chcel počas pobytu v Zakopaným navštíviť aj slovensku stranu Tatier, donedávna nemal taku možnosť, lebo cezhraničná doprava až na výnimky nefungovala. Dostať sa dalo len jedinou súkromnou linkou Zakopané – Poprad a to iba cez leto. Poľské Tatry zo slovenskou Oravou a Roháčmi vôbec neboli prepojene žiadnou verejnou linkou,” – tlmočí Jakub Łoginow, koordinátor spoločenskej iniciatívy „Poľsko-Slovensko-autobusy“ (www.facebook.com/polskaslowacja) a autor myšlienky zriadenia dotovaných cezhraničných spojení.

 

Na novú linku są tešia najmä horskí turisti, ktorí v letnej sezóne zmôžu ísť z Roháčov na poľsku stranu do Chocholovskej doliny a odtiaľ sa vrátiť autobusom späť na Slovensko – do Oravíc, Zuberca, Roháčskej doliny. A takisto, samozrejme, v opačnom smere. „Doteraz boli sme všetci odkázaní na auto a nie je to dobre nielen z dôvodov ochrany prírody. V horských túrach najlepšie je, keď ideš jedným chodníkom a vrátiš sa inou cestou. Autobus, ktorý spojí tieto dva miesta je nevyhnutný a preto teší ma, že to už konečne funguje,” – hovorí Jakub Łoginow.

 

Linku zrejme použijú aj poľskí inline-korčuliari, ktorí na Facebooku zriadili už event „Slovenské májové korčuľovanie z cezhraničným autobusom“ (Słowacka majówka na rolkách z autobusem transgranicznym). Prihlásilo sa naň už viac ako 230 osôb. Poliaci majú veľmi radi najmä trasu Nowy Targ – Trstená a asfaltové chodníky v Oraviciach, Poprade a Žiline. Slovensko má skvelé cyklotrasy vhodné pre korčuliarov, nevie ich však propagovať – vyplýva z prieskumu, ktorý počas práci nad zriadeniem cezhraničnej linky uskutočnil úrad Malopoľského vojvodstva.

 

Cezhraničná linka funguje však aj mimo sezóny a v týchto mesiacoch ju používajú bežní obyvatelia. „Evidujemy stúpajúce štatistiky cestujúcich a to aj na vnútroštátnych úsekoch. Ľudia objavili našu linku napríklad pre každodennú cestu z Bukowiny Tatrzanskiej do Kościeliska alebo zo Zuberca, Habovky a Oravského Bieleho Potoka do Dolného Kubína,” – hovorí Peter Jančovič zo spoločnosti Eurozebra.

 

Napriek tomu, že linka je medzinárodná, funguje ako bežne miestne spojenie – a to na dvoch stranách hranice. Nie je potrebné objednávať si lístok, dá sa ho kupit u vodiča ako v bežných lokálnych autobusoch. Aj cena lístka je veľmi prístupná. Za cestu z Oravíc do Zuberca a Spálenej doliny zaplatíme 80 eurocentov, lístok zo Zuberca do Zakopaného stojí 3 eura, a celá trasa Dolný Kubín – Bukowina Tatrzańska (130 km) stojí 4,60 EUR.

 

Nie je vylúčené, že v tomto alebo budúcom roku pribudnú aj ďalšie cezhraničné linky. Hovorí sa o spojení Nový Targ – Poprad a o prepojení Krakova zo Žilinským alebo Prešovským krajom. Iniciatíva však je teraz na úradoch Žilinského a Prešovského kraja, ktorí by sa v tejto veci mali obrátiť na úrad Malopoľského vojvodstva.